Tuesday, March 6, 2012

Chempedak di luar pagar?

Assalamualaikum


Yeahh..ini laa yang dikatakan buah cempedak diluar pagar..hehe
first time berblog2 ni..takpe laa orang dah lama buat duit ngan blog, aku baru nak cuba-cuba buat blog sendiri..
sebenarnya aku bermaksud nak jadikan blog ni sebagai tempat aku curahkan semua thoughts and opinions, observations..semua2 laa...
aku harap satu hari nanti, aku boleh buka balik, baca dan jadikan pedoman dan reminder kat diri sendiri..INSYAALLAH.

Lastly, besar harapan aku agar korang2 readers semua dapat gak manfaat daripada blog cikai aku ni.
Sebelum blah, nak tinggalkan korang dengan kata-kata hikmah Imam al-Ghazali dalam nasihat al-Muluk.

Kata Imam al-Ghazali, ada 4 kategori manusia.
1. Orang yang berpengetahuan dan tahu apa yang dia tahu. Dialah orang yang BERILMU
2. Orang yang berpengetahuan tapi tak tahu apa yang dia tahu. Dialah orang yang PELUPA
3. Orang yang tidak berpengetahuan dan sedar yang dia tidak tahu. Dia perlukan BIMBINGAN - hendaklah kamu mengajarnya
4. Orang yang tidak berpengetahuan tapi tak tahu apa yang dia tak tahu. Dialah orang yang BODOH. Hendaklah kamu memberikannya ilmu pengetahuan.

So, hopefully kita tidak tergolong dalam golongan terakhir tu. INSYAALLAH.

Happy reading alls =)

No comments:

Post a Comment