Tuesday, April 10, 2012

selalu marah - marah

Assalamualaikum

Lately, saya selalu marah - marah .. cepat bebenor naik angin. kadang- kadang yang keluar dari mulut lagi laju dari ape yg terlintas kat fikiran nih. itu yang kadang-kadang sampai nyesal cakap yang tak sepatutnya.

haihh..

nape cepat benor marah..

Nabi Allah saw kata, marah tu dari setan. setan kan dari api, jadi..kalau dah stat naik angin, baik g amek wudhu', insyaallah rasa marah akan menghilang.


tapi selagi tak lepaskan, selagi tu tak rasa puas. kalo dapat menghambur kata-kata kesat, marah berapi-api baru rasa lega..

mana boleh camtu..mende yang dikata, tak boleh nak undur balik. dah kalau org terasa, mintak maaf pun dah tak guna. nak lagi kalau dah cakap mende yang tak sepatutnye...


tapi...haihhh..susahnya nak melawan nafsu sendiri...baru nafsu amarah tu...

tau pun..sebab tu Nabi Allah saw ajar cara nak kawal marah..


Rasulullah bersabda bermaksud: “Apabila seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wuduk. Maka sesungguhnya marah itu daripada secebis api.” (Riwayat Abu Daud).


Nabi Muhammad SAW menasihatkan kepada orang yang sedang marah supaya mengambil wuduk. Di samping itu, perbanyakkan zikir kepada Allah dapat menghapus dan memadamkan api kemarahannya yang sedang meluap-luap.

Insyaallah, saya tak akan benarkan setan jadi kawan saya time marah lagi..

p/s: tapi ko kalu tak puas ati ngan aku, meh ler sound depan2..tak yah aa pegi cakap kat org lain..ko kasik aku bingit aaa..aku nampak ko ni keciiiiiiiiikkkk je tau. huh!!



No comments:

Post a Comment